نزديک بيني عامل شايع تجويز عينک ها (2)


 





 
درباره نشانه هاي نزديک بيني، پيشگيري و برخي راه هاي درمان اشاره کرديم. در ادامه به مزايا و معايب روش هاي درماني آن مي پردازيم.
روش هاي مختلف جراحي هم براي اصلاح نزديک بيني وجود دارد که در اينجا مزايا و مضرات کلي آنها را به اختصار مي خوانيد؛ براي اينکه روش درماني مناسبي براي نزديک بيني خود پيدا کنيد، لازم است موارد مختلفي را مد نظر قرار دهيد:
اين روش تا چه حد مي تواند ديد چشم را تصحيح کند؟ ثبات اين نتايج چقدر است؟ آيا ممکن است ديد چشم پس از مدتي دوباره به حال اول برگردد؟ خطرات احتمالي اين روش چيست؟ با استفاده از اين روش چقدر بايد از چشم مراقبت کرد؟ آيا روش راحتي است؟ اثر آن در چهره شما چقدر است؟ سن شما چقدر است؟ اين روش چقدر خرج برمي دارد؟

مزاياي استفاده از لنزهاي تماسي
 

لنزهاي تماسي مي توانند انتظار شما را از تصحيح ديدتان برآورده کنند با اين لنزها ديگر لازم نيست هميشه عينک بزنيد. شما با لنز بهتر از زماني که عينک مي زنيد، مي بينيد. تنوع لنزها بسيار زياد است. قيمت لنزها از عينک زيادتر ولي از جراحي کمتر است. بيشتر افراد وقتي از لنز استفاده مي کنند، بيشتر از زماني که عينک مي زنند، از چهره شان رضايت دارند.

ضررهاي لنزهاي تماسي
 

گذاشتن و برداشتن اين لنزها کار آساني نيست و نياز به هماهنگي حرکات چشم و دست دارد. تميز و ضد عفوني کردن آنها هم دشوار است. ريسک عفونت و التهاب قرنيه کساني که لنز مي گذارند بيشتر مي شود. لنزها بسيار حساس و آسيب پذيرند و به راحتي گم مي شوند و صدمه مي بينند. بعضي افراد پس از اينکه لنز مي گذارند، درمي يابند که با آن راحت نيستند و چشم هاي شان را اذيت مي کند. لنزها از عينک گران ترند و قيمت آنها با توجه به نوع لنز مورد استفاده متفاوت است . افرادي که مشاغل خاصي دارند، در صورت داشتن لنز بايد از چشم هاي شان مراقبت خاصي کنند تا به لنز و چشم شان آسيب نرسد.

جراحي
 

روش هاي جراحي گوناگوني براي اصلاح نزديک بيني وجود دارد، ولي هيچ کدام از آنها نمي تواند نزديک بيني پاتولوژيک را درمان کند. هدف اين جراحي ها اين است که با تصحيح شکل قرنيه باعث شوند که پرتوهاي نور به جاي متمرکز شدن در جلوي شبکيه، روي شبکيه متمرکز شوند و فرد ديگر تار نبيند. چند نوع عمده جراحي با ليزر براي تصحيح نزديک بيني وجود دارد که در زير در باره آنها مي خوانيد.

سه نوع عمده از اين نوع جراحي با ليزر انجام مي شود:
 

LASIK
RK
PRK
LASEK
کاشت حلقه قرنيه
کاشت عدسي داخل چشم
در روش هاي LASEK و PRK از ليزر براي تغيير شکل قرنيه استفاده مي کنند. پس از اينکه يک لايه از قرنيه برداشته مي شود، ليزر وارد عمل مي شود. در روش RK برش هاي متعددي روي قرنيه ايجاد مي شود تا قوس قرنيه تغيير کند. در نوعي از اين جراحي ها؛ يک حلقه از جنس آکريليک در قرنيه کاشته مي شود که باعث کاهش تحدب قرنيه و کاهش نزديک بيني مي شود. در روشي ديگر، يک ايمپلنت پلاستيکي به جاي عدسي طبيعي چشم کار گذاشته مي شود.

کدام جراحي را انتخاب کنيم؟
 

در بين اين روش ها، RK بيش از همه سابقه دارد و لي امروزه، پژوهش ها انجام PRK و LASIK را توصيه مي کنند. عوارض اين روش ها مانند تصحيح بيش از اندازه و دوربين شدن فرد کمتر است. انتخاب نوع جراحي به عوامل مختلفي بستگي دارد که ميزان نزديک بيني يکي از آنهاست. پزشک پس از بررسي هاي لازم، نوع جراحي مناسب را به شما پيشنهاد خواهد کرد اگر مي بينيد که عينک يا لنز خيلي آزارتان مي دهد، جراحي براي تصحيح نزديک بيني مناسب خواهد بود. ولي نزديک بيني يک بيماري نيست و يک چشم نزديک بين طبيعي و سالم است.

در مطب متخصص چشم
 

وقتي تصميم مي گيريد براي تصحيح ديدتان و خلاصي از عينک و لنز سراغ جراحي برويد، با دقت از پزشک تان درباره فايده و ضررهاي هر کدام از اين روش ها، نتايج احتمالي و گزينه هاي ديگري به غير از جراحي سوال کنيد. هزينه جراحي هم موضوع بسيار مهمي است. شما بايد از همه جزئيات لازم باخبر شويد. تا انتظارت تان منطقي باشد و پس از جراحي و امتحان ديدتان افسرده و سرخورده نشويد.

فوايد جراحي
 

در بسياري موارد شما ديگر از زدن عينک يا استفاده از لنز بي نياز مي شويد. ديگر زحمت تميز کردن و ضد عفوني کردن هر روزه لنز تماسي تان به پايان خواهدرسيد. اگر پس از جراحي ديد شما کاملا تصحيح شود و ديگر نيازي به عينک يا لنز نباشد، در طولاني مدت هزينه کمتري پرداخت خواهيد کرد.

ضررهاي جراحي
 

برخي افراد پس از جراحي هم مجبورند عينک بزنند، ولي نمي توانند لنز بگذارند، خطرات جراحي در بلند مدت هنوز شناخته شده نيستند. ممکن است جراحي چشم به مشکل برخورد کند. که اين پيچيدگي ها مي توانند بينايي فرد را تهديد کنند. تعداد جراحاني که واقعا در اين کار ماهر باشند، چندان زياد نيست. هزينه جراحي اصلاح نزديک بيني بالاست.
منبع:دنياي سلامت 54